Waarom is cultuur belangrijk?

SCHRIJF JE HIER IN ALS JE MEE WILT DOEN AAN DIT ONDERZOEK

(je gegevens blijven vertrouwelijk natuurlijk!)

In de Proeftuin Nieuw Publiek praten we over wat u belangrijk vindt en hoopt te vinden in kunst en cultuur.
De proeftuin is een onderzoek door de Rijksuniversiteit Groningen en culturele instellingen in het Noorden.
Voor de volledige informatietekst ga naar deze pagina.

We willen dat deze blog een ruimte creëert voor dialoog waarin iedereen zich op zijn gemak en veilig voelt om deel te nemen. Daarom streven we naar een open, respectvolle en aanmoedigende gesprekssfeer waarin iedereen en elke mening welkom is.

woensdag 31 maart 2021

Published maart 31, 2021 by Anoniem with 4 comments

Welkom in de Proeftuin

Welkom op de blogspot van Proeftuin Nieuw Publiek! Deze plek dient als een discussieplatform, waar jij jouw ideeën kwijt kan. Op onze sociale media kanalen (Instagram: @Project_PNP en Facebook: @proeftuinnieuwpubliek) plaatsen wij wekelijks stellingen met betrekking tot kunst en cultuur. Deze week hebben wij het over theater! We zijn dan ook erg benieuwd wat jouw ervaringen hiermee zijn. Vandaag stellen we de vraag: 


Mis je theater? 


a. Ja, heel erg!

b. Ik sta er niet zo bij stil 

c. Ik bezoek nooit theatervoorstellingen


Wat denk jij? A, B, of C? We horen graag jouw motivatie hieronder!


      edit

4 opmerkingen:

  1. B (helaas!): Ik geloof niet dat ik ooit bij een theatervoorstelling geweest ben, en ik heb er ook niet echt een beeld bij. Behalve misschien als een film over Shakespeare die zijn stukken voordraagt in z'n eigen tijd. Het is niet perse dat ik het oninteressant vind, of dat het me stom lijkt, maar het voelt toch een beetje ontoegankelijk/niet voor de hand liggend. In mijn kringen wordt de bioscoop toch vaker voorgesteld dan een theater, ik dénk dat het best prijzig is, en ik zou bovendien mijn God niet weten welke shows nou goed zijn, en welke echt zonde van je geld

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo! Bedankt voor je reactie. Zou je verder kunnen uitleggen waar voor jou die ontoegankelijkheid vandaan komt? Kan je ook verder uitleggen wat 'best prijzig' voor jou betekent of hoe je dat ervaart?

      Verwijderen
  2. B, ik sta er eigenlijk niet heel erg bij stil. Ik ben wel eens naar het theater gegaan, maar dit waren dan alleen musicals zoals bijvoorbeeld soldaat van oranje. Dit zijn dingen die je niet wekelijks doet, dus ik heb het in die zin nog niet gemist. Wel woon ik in Groningen waar veel mogelijkheden zijn om het theater te bezoeken, maar dit voelt toch als een drempel. Ik weet niet goed welke voorstellingen goed of interessant zijn en ik voel me niet helemaal op mijn plaats. Dit is denk ik omdat ik niet helemaal een juist beeld heb van theater. Ik zou het dan ook erg leuk vinden als dit toegankelijker wordt, bijvoorbeeld door meer advertenties online etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aaaaaa, héél erg.

    Maar: ik ben ook blij met de nieuwe vormen die ontstaan, zoals NITE Hotel. Online mag van mij best blijven bestaan zodra offline weer mag. En ook sommige registraties van bijvoorbeeld dans zijn érg mooi, en dan kun je thuis soms meer zien dan op rij 15 van een theater. (Ik zit graag op rij 1, maar ja, dat kan niet altijd.)

    Grappig bijeffect: aftiteling bij online, waarbij ik soms meteen meer informatie opzoek. Die zie ik natuurlijk nooit in theater (wel bij film, dan blijf ik zitten), en blijkbaar bekeek ik papieren programmaboekjes nooit zo goed. En eventueel voor/naprogramma via Zoom vind ik ook leuk (met pluim voor NITE Hotel en Urlaub in Deutschland), terwijl ik dat in offline theater nooit gedaan heb, en volgens mij ook straks niet zo snel zal doen.

    BeantwoordenVerwijderen